Bony podarunkowe Podaruj ebooka
ODBIERZ TWÓJ BONUS: »

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Co tydzień inna książka 50% taniej

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich:

1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560 ze zm.);

2. Kodeks rodzinny i opiekuńczy - (Dz.U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.);

3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 424 ze zm.);

4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2024. poz. 17 ze zm.);

5. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);

6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870 ze zm.).

SŁOWNICZEK POJĘĆ

Użyte w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich” określenia oznaczają odpowiednio:

1. małoletni – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;

2. personel – należy przez ro rozumieć osobę zatrudnioną w Helion S.A na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy o wolontariat, umowy/skierowania do odbycia praktyk lub stażu, a także na podstawie każdego innego stosunku prawnego, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma lub może mieć kontakt z małoletnimi podczas lub w związku z wykonywaniem powierzonych jej zadań;

3. Spółka - rozumie się przez to spółkę Helion S.A. z siedzibą w Gliwicach przy ul. Kościuszki 1c, wpisany do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Gliwicach, Wydział X Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000121256, NIP: 6310200268, REGON: 271070648, kapitał zakładowy 584 100 zł wpłacony w całości, lub inny podmiot powiązany kapitałowo lub osobowo, należący do Grupy Helion;

4. opiekun małoletniego - osoba uprawniona do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny;

5. opiekun wydarzenia – osoba odpowiedzialna za organizację lub nadzór nad wydarzeniem, w którym uczestniczą małoletni;

6. krzywdzenie małoletniego – działanie wobec małoletniego sprzeczne z zasadami wskazanymi w niniejszych Standardach Ochrony Małoletnich, popełnienie czynu zabronionego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie

7. wydarzenie – organizowane przez Spółkę wydarzenie, w którym mogą uczestniczyć również osoby małoletnie.

§ 1

Polityka ochrony małoletnich

1. Standardy określają zasady zapewniające ochronę małoletnich przed krzywdzeniem oraz bezpieczne relacje między małoletnimi, a Personelem w trakcie wykonywania zadań powierzonych Personelowi przez Spółkę.

2. Dokument udostępniono na stronie internetowej wydarzenia: https://editio.pl/ksiazki/bilet-festiwal-beyoung-picnic-edition,bilbey.htm?srsltid=AfmBOor7SKKEBqch6gunUBpvBxN-9kHfeOY5cvulzyXk8i3mF8P-Dboy Dokument będzie dostępny również w trakcie wydarzenia u wyznaczonego opiekuna wydarzenia.

3. Personel w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego oraz stosuje zasady określone w Standardach.

4. Niedopuszczalne jest stosowanie przez Personel wobec małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy.

5. Wyznacza się Koordynatora Standardów w osobie Opiekuna Wydarzenia.

6. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi, a Personelem jest działanie dla dobra małoletniego, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.

7. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa oraz swoich uprawnień i kompetencji.

8. Standardem jest utrzymywanie profesjonalnej relacji z małoletnimi i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych małoletnich.

9. Standardem jest zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z małoletnimi, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.

10. Standardem jest działanie w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.

11. W relacji Personelu z małoletnimi niedopuszczalne jest w szczególności:

a) stosowanie wobec małoletniego przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);

b) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie;

c) podnoszenie głosu, krzyczenie, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie), wywoływanie lęku;

d) zachowywanie się w obecności małoletnich w sposób niestosowny, np.: poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;

e) dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany;

f) kontakt fizyczny, który mógłby być niejawny bądź ukrywany, wiążący się z jakąkolwiek gratyfikacją bądź wynikającą z relacji władzy;

g) ujawnianie danych szczególnych kategorii dotyczących małoletniego, wyszczególnionych w art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE(Dz.U. UE.L. z 2016 r. Nr 119 poz. 1), zwanym RODO, obejmujących pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych, oraz przetwarzanie danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności albo orientacji seksualnej tej osoby;

h) ujawnianie, bez zgody małoletniego lub opiekunów prawnych, informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej, itp.) dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych

i) utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych;

j) proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z małoletnimi lub w ich obecności;

k) zapraszanie małoletnich do swojego miejsca zamieszkania;

l) nawiązywanie kontaktów z małoletnimi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych. Kontakt z dziećmi za pomocą kanałów internetowych jest możliwy wyłącznie dla celów edukacyjnych bądź organizacyjnych. Kontakt taki nigdy nie może mieć charakteru indywidualnego a wyłącznie charakter grupowy.

12. Personelowi nie wolno utrwalać ani umożliwiać nikomu utrwalania wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu) bez zgody opiekuna małoletniego.

13. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takie jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

14. Materiały zawierające wizerunek małoletnich przechowuje się w sposób zgodny z prawem i bezpieczny.

15. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica/opiekuna prawnego małoletniego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

16. Małoletni traktują się nawzajem z szacunkiem oraz uwzględniają we wzajemnych kontaktach swoją godność i potrzeby.

17. Zabronione jest przyjmowanie pieniędzy oraz wartościowych prezentów od dziecka i jego opiekunów. Personel nie może nawiązywać relacji opartej na zależności wobec dziecka lub jego opiekuna ani nie może zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.

18. Infrastruktura sieciowa w trakcie organizowanych przez Spółkę wydarzeń, nie umożliwia dostępu do sieci Internet (WiFI) uczestnikom wydarzenia, w tym małoletnim. W trakcie wydarzenia małoletni mogą korzystać wyłącznie z własnych telefonów i własnego Internetu.

§ 2

Szczególna ochrona

1. W wykonywaniu działalności regulowanej Standardami, Personel zobowiązany jest brać pod uwagę sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Małoletnich, o których mowa w ust. 1 należy doceniać i szanować, angażować i traktować równo bez względu na stopień niepełnosprawności.

3. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny Personelu małoletnim, o którym mowa w ust. 1, tj.:

a) pomoc niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a jego opiekun wyrazi zgodę;

b) pomoc niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;

c) pomoc niepełnosprawnemu w poruszaniu się po miejscu wydarzenia.

§ 3

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone

1. Zasadą relacji między małoletnimi uczestnikami Wydarzenia powinno być postępowanie z szacunkiem, przy uwzględnianiu godności i potrzeb wszystkich małoletnich uczestników Wydarzenia.

2. Małoletni uczestnicy Wydarzenia powinni uznawać prawo innych małoletnich uczestników Wydarzenia do odmienności i zachowania ich tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność.

3. Kontakty między małoletnimi uczestnikami Wydarzenia cechować powinna uprzejmość, życzliwość, poprawny język, kontrola swojego zachowania i emocji.

4. Małoletni uczestnicy Wydarzenia powinni wyrażać swoje sądy i opinie w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.

5. Małoletni uczestnicy Wydarzenia powinni szanować prawo innych małoletnich uczestników Wydarzenia do prywatności.

6. Małoletnim uczestnikom Wydarzenia nie wolno używać przemocy fizycznej (niedopuszczalne jest m.in. bicie, kopanie, popychanie, opluwanie, rzucanie w kogoś przedmiotami, napastowanie seksualne), a także nie wolno wzajemnie się zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać, szykanować ze względu na różnice (tj. np. płeć, pochodzenie, przekonania i religia) oraz nie wolno używać wulgarnego, obraźliwego języka, krzyczeć na innych małoletnich uczestników Wydarzenia (np. obelgi, wyzwiska, wyśmiewanie, szydzenie, przedrzeźnianie, wykluczanie, izolacja), używać wulgarnych gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź́ atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać wobec innych małoletnich uczestników Wydarzenia przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby, szantażowanie).

7. Małoletnim uczestnikom Wydarzenia nie wolno utrwalać́ wizerunku innych małoletnich uczestników Wydarzenia (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w sytuacjach, które mogą ich zawstydzić lub obrazić, a także bez ich jednoznacznej zgody

8. Małoletnim uczestnikom Wydarzenia nie wolno spożywać́ w czasie trwania Wydarzenia oraz proponować kolegom alkoholu, wyrobów tytoniowych, substancji psychotropowych, środków odurzających, i innych substancji psychoaktywnych lub innych substancji działających podobnie.

§ 4

Zasady bezpiecznej rekrutacji Personelu

1. Spółka dba, aby Personel posiadał odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowili dla nich zagrożenia.

2. Rekrutacja Personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, wynikającymi w szczególności z art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z 2024, poz. 560).

3. Przed nawiązaniem stosunku pracy lub współpracy Spółka, w zależności od konkretnej sytuacji, wymaga przedłożenia przez Personel informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

4. Przed dopuszczeniem Personelu do wykonywania działalności z udziałem małoletnich, Spółka zapozna Personel ze standardami ochrony małoletnich i zobowiąże owych Personel do ich przestrzegania.

5. Wykonawcy zewnętrzni, wykonując obowiązki pracodawcy w stosunku do zatrudnionych osób, bez względu na podstawę ich zatrudnienia, w tym na podstawie umów cywilnoprawnych, mających kontakt z małoletnimi w ramach świadczonych na rzecz Spółki usług, stosuje zasady określone w ust. 3 i 4 powyżej. W przypadku:

a) uzasadnionych wątpliwości co do zmiany statusu niekaralności Personelu; lub

b) w przypadku powzięcia informacji o wszczęciu wobec Personelu postępowania karnego o przestępstwo przeciwko seksualnej Spółka niezwłocznie odsuwa poszczególne osoby od działalności z udziałem małoletnich.

6. Dokumenty, o których mowa w ust. 3 będą przechowywane odpowiednio w aktach osobowych Pracownika lub zostaną dołączone do umowy zawartej z osobą prowadzącą działalność na innej podstawie niż umowa o pracę.

7. Informacje uzyskane w procesie weryfikacji objęte są tajemnicą i mogą być przekazane innym osobom jedynie jeśli jest to niezbędne do zawarcia lub wykonania umowy oraz realizacji Standardów. Każda osoba współpracująca ze Spółką, która pozyskała informację, o której mowa w niniejszym paragrafie zobowiązany jest do jej zachowania w tajemnicy, z zastrzeżeniem zdania pierwszego.

§ 5

Procedury reagowania w przypadku podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia

1. Personel posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich oraz stosują zasady określone w Standardach.

2. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, Personel ma obowiązek zawiadomić o powyższym Koordynatora Standardów. Z zawiadomienia Koordynator sporządza notatkę i podejmuje dalsze działania, w szczególności poprzez poinformowanie opiekunów małoletniego o powziętych informacjach lub przekazanie ich właściwej miejscowo i rzeczowo instytucji (tj. ośrodek pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia).

3. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń w ramach interwencji wynika, że opiekun małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, rodzina stosuje przemoc wobec małoletniego, należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie lub konieczności wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.

4. Z przebiegu każdej interwencji osoba podejmująca interwencję sporządza kartę interwencji.

5. Małoletni oraz jego rodzic ma prawo zgłosić Koordynatorowi Standardów każdy przypadek krzywdzenia małoletniego przez Personel Spółki. W takim przypadku Koordynator ma obowiązek wszcząć procedurę, o której mowa w ust. 2.

6. Do czasu wyjaśnienia sprawy Personel podejrzewany o krzywdzenie dziecka zostaje odsunięty od wszelkich form kontaktu z dziećmi.

7. W przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego Personel powinien w miarę możliwości wyeliminować niepożądane zachowanie bez wpływu na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego krzywdzonego, a następnie postępować zgodnie z procedurą określoną w ust. 2 niniejszego Rozdziału.

8. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą małoletniemu, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają małoletniego, które doświadczyło krzywdzenia osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji sporządza zawiadomienie do właściwego sądu opiekuńczego.

§ 6

Aktualizacja standardów

1. Spółka co najmniej raz na 2 lata dokonuje oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.

2. Monitoring i ewaluacja Standardów prowadzona będzie w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, diagnozę czynników ryzyka oraz uwagi Personelu.

3. Personel może przekazywać swoje uwagi i proponować zmiany względem uregulowań zawartych w Standardach.

§ 7

Zasady Ochrony danych osobowych małoletnich

1. Standardem jest przetwarzanie danych osobowych zgodnie z prawem, rzetelnie i przejrzyście dla osoby, której dane dotyczą;

a. odbywa się w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach;

b. jest adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane;

c. dane osobowe są prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane, a dane osobowe, które są nieprawidłowe w świetle celów ich przetwarzania, są niezwłocznie usunięte lub sprostowane;

d. jest przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane

e. odbywa się w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych.

2. Standardem jest respektowanie praw osób, których dane są przetwarzane, np. udzielania informacji co do celów, sposobów, źródeł, zakresu przetwarzania danych osobowych, spełniania żądań sprostowania, uaktualnienia albo uzupełnienia czy też czasowego wstrzymania ich przetwarzania.

3. Przetwarzanie danych osobowych małoletnich jest zgodne z prawem wyłącznie wtedy, gdy:

a. Rodzic lub opiekun prawny małoletniego, którego dane dotyczą, wyrazi zgodę na ich przetwarzanie, gdy przepisy prawa przewidują zbieranie zgód;

b. przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą lub jest konieczne do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;

c. przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;

d. przetwarzanie jest niezbędne do wykonywania zadania realizowanego w interesie publicznym.

4. Zgłoszenia incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego przechowywane są przez Koordynatora Standardów przez okres 5 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym zgłoszenie nastąpiło.

§ 8

Postanowienia końcowe

1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

2. Standardy dostępne będą także u Koordynatora Standardów.